29. November 2021

For meget sukker er usundt – men hvilke sukkerstoffer

For meget sukker er usundt, men hvilken form for sukker er den værste: Fruktose (frugtsukker) Eller Glukose (druesukker)?

I 2005 konsumerede Gennemsnits-Amerikaneren ialt 64 kg sukker, hvoraf størstedelen kom fra alkoholfrie drikkevarer. I en undersøgelse, der løb over 10 uger, har Peter Havel og kolleger ved University of California i Davis nu påvist, at menneskers indtagelse af fruktose-sødet, men ikke glukose-sødet, drikkevarer kan have en skadelig virkning på følsomheden over for hormon insulin og måden, hvorpå kroppen styrer fedtforbrændingen. Det skaber medicinske tilstande, der forøger risikoen for hjerteanfald og slagtilfælde.

I undersøgelsen indtog overvægtige og fede forsøgspersoner glukose- eller fruktosesødede drikkevarer, der forsynede dem med 25% af deres energibehov i 10 uger I løbet af denne periode tog begge grupper lige meget på i vægt, men kun den gruppe, der indtog fruktosesødede drikkevarer, udviste en forøgelse af fedt omkring maveregionen. Yderligere var det kun denne gruppe, der var mindre følsomme over for hormon insulin (som kontrollerer glukose niveauet i blodet) og som viste tegn på dyslipidemia (forøget mængde af fedtopløselige molekyler, også kendt som lipider i blodet). I en medfølgende kommentar drøftede Susanna Hofmann og Matthias Tschöp, at selv om det er tegn på et stofskifte syndrom, som forøger forsøgspersonens risiko for et hjerteanfald, så er muligheden for et hjerteanfald på grund af et overforbrug af fruktose stadig ukendt.

Stanhope Kl. m. flere:
Indtagelse af fruktose-sødet, ikke glukose-sødet, drikkevarer giver forøget mavefedme og lipider og forøger insulin følsomheden hos overvægtige/fede mennesker.

Speak Your Mind

*