29. November 2021

Brug kosten til at få det bedre

Kost er meget mere end bare noget, der skal fylde vores maver eller tilfredsstille vores smagsløg.

Kost er kroppens brændstof, og forskellige fødevarer, urter og kosttilskud kan medvirke til at skabe balance i kroppens hormonsystem.

 

Tekst af: Frede Damgaard

 

I løbet af et kvindeliv sker der mange ændringer i både krop og sind. Pubertet, PMS, graviditet, overgangsalder. Det kan ind imellem være svært at få øje på, hvornår kvinder er helt fri for gener af den ene eller anden slags. Alle udfordrerde forskellige faser det mentale overskud. Som kvinde oplever man fra tid til anden at blive irritabel og kortluntet, få let til tårer og pludselig synes, at alting virker uoverskueligt.

Tilstanden kan også gøre livet surt for de nærmeste omgivelser, men rent faktisk kan kvinderne ikke gøre for det. Det er hormonbalancen, der er forstyrret, men når det er sagt, så er det muligt at lette symptomerne. At en sund livsstil med fornuftig kost og regelmæssig motion er vejen til større velvære, har vi jo efterhånden hørt tusinde gange. Ikke desto mindre så er det ekstra vigtigt, når kroppen er i hormonel ubalance.

DEN OPTIMALE KOST TIL EN SUND BALANCE SKAL INDEHOLDE:

  • Gode, letoptagelige proteiner: Lyst kød, vildt, fisk, fjerkræ, surmælksprodukter og bælgplanter
  • Gode fedtsyrer: Fisk, plantefrø fx hørfrø, sesamfrø, mandler, nødder, valnødder, græskarkerner, pinjekerner m.v. og gode olier som fx hørfrøolie, olivenolie m.m.
  • Gode kulhydrater: Mørkegrønne grøntsager, diverse kål, stærkt farvede grøntsager, frugter og bær.                                             Suppleret med lidt fuldkornsprodukter som spelt, havre, hirse, boghvede, quinoa.

–       Sparsom stivelse; Kartofler, brød, pasta og ris. Og kun som

–       fuldkornsprodukter.

–       Undgå hvidt brød og sukker – det skaber ubalance i blodsukkeret

–       Undgå eller begræns stimulanser: Kaffe, cola, tobak, alkohol.

 

 

Drik vand, grøn te, rooibus te og hvid te.

Motion: Pulsen skal op – helst en halv time dagligt eller 3 timer ugentligt.

Find nogle at dyrke motionen sammen med. For kvinder er det sociale aspekt af motionen super vigtigt og netop det, der kan gøre, at de kommer af sted.

BEGRÆNS PMS-TENDENSERNE

Hver alder har sine udfordringer. I ungdomsårene kan ubalance i hormonsystemet give PMS-problemer, hvilket fx. viser sig som kortluntethed, psykisk nedstemthed, manglende energi og generel utilpashed.

Det er tungt at skulle have det sådan en gang om måneden, så det kan være godt at opdage, at man rent faktisk kan gøre noget ved problemet.

Kaffe, cola og tobak siges at medvirke til udviklingen af PMS-problemer, så det vil være godt at begrænse indtagelsen i de mest kritiske dage. Det er også vigtigt at holde blodsukkeret konstant, så sørg for at have nogle sunde snacks indenfor rækkevidde.

Endelig kan man med stor fordel indtage nogle kosttilskud, som har en regulerende effekt på PMS-tilstanden:

2 ”Spektro2” eller 2 ”OmniX” multivitamin og mineraltilskud + et tilskud af umættede fedtsyrer. Fx

1-2 ”Ultra Omega 3-6-9”/”EPA-GLA+”/”Lipoforte”.

Det regulerer hormonbalancen.

2-4 urtekapsler ”Dong Quai”.

Det regulerer hormonbalancen,

1-2 ”BioCitrate-Magnesium” + 50-100 mg B-6 vitamin.

Det regulerer hormonbalancen og virker afspændende og krampeløsnende.

PÅ TÆRSKLEN TIL EN NY ALDER.

Mange kvinder oplever overgangsalderen som en periode med svingende livskvalitet. Hedeture, ændret hud og hår, tørre slimhinder, manglende energi og vanskelig vægtregulering  er nogle af de almindelige problemer, som kvinden oplever i overgangsalderen. Mange af disse gener kan afhjælpes med gode kosttilskud.

SUPPLERENDE KOSTTILSKUD TIL EN NATURLIG OVERGANGSALDER

2 ”Spektro” eller 2 ”Omnimin”. Tilfører kroppen vigtige vitaminer og mineraler med understøttende urter.

3 ”Cal-Mag-Citrate” Tilfører specielle Ca+Mg til knogler, bindevæv og muskler. Indeholder mineraler med understøttende urter.

3 Ultra Omega 3-6-9 eller EPA-GLA+. Tilfører specielle umættede fedtsyrer til nerve- og hormonsystemet, hud og slimhinder.

2 Remifemin. Regulerer hormonbalancen og østrogen- og progesteronniveauet.

Det bør dog understreges, at symptomer som unormal træthed, hårtab, hudproblemer og overvægt skal tages alvorligt, hvis ikke ændring af kost- og motionsvaner virker. Arvelige forhold, stress eller sygdom kan også forårsage disse problemer, og dette kræver naturligvis behandling. Er man derfor i tvivl om, hvorvidt ens tilstand er normal, skal man selvfølgelig kontakte sin læge.

Speak Your Mind

*