29. November 2021

Superfrugter og superføde

Der er for tiden en stor interesse for superfødeemner og superfrugter.

Superføde: Kelp, spirulina, chlorella – som alle indeholder:
Klorofyl – pigment, vitaminer, mineraler, fibre, proteiner, aminosyrer, karotener. Chlorella tillige: CGF (Chlorella Gro Factor), Nukleinsyre der f.eks. øger probiotika og nedsætter tarm dysbioser og cellevægge der binder tungmetaller.

Disse superføde emner øger generelt bloddannelse, energiniveauet, immunforsvaret og blodsukkerbalancen. Broccoli – indeholder: Klorofyl, svovl, sulforaphan – og øger afgiftning og hæmmer kræftfremkaldende faktorer.

Andre superføde emner:

Bukkehorn (Trigonella foenumgraecum)
Bukkehorn er en af de ældste kendte medicinske planter hvis anvendelse går tilbage til de gamle egyptere. Forskere mener, at bukkehørnsfrø’s fiber (opløselige og uopløselige) er særligt potent.

 

Deres unikke sammensætning øger kraftigt kroppens fedtomsætning, således at bl.a. nedbrydningen af kolesterol og triglycerider i blodet øges, på den måde reduceres glucose
niveauerne og serum kolesterol indholdet efter et måltid.

Gurkemeje (Curcuma longa)
Gurkemeje har været anvendt i århundreder i Ayurvedisk medicin til behandling af inflammatoriske lidelser, herunder arthritis. Som et resultat af sin kraftfulde antioxidant kapacitet, gurkemeje har vist sig at øge hjertekarsygdomme?, støtte optimal immunrespons og reducere inflammation. Gurkemeje indeholder tillige meget betacaroten. Gurkemeje rhizome indeholder gurkemejefarve, den mest anerkendte og videnskabeligt undersøgt aktive sammensatte af dette anlæg: Specielt curcumin.
Andre aktive forbindelser omfatter: Lphellandrene, borneol, CINEOLE, turmerone, arturmerone, atlantone og zingiberone.

Kinesisk grøn te (Camellia sinensis blade)
Grøn te indeholder forskellige polyfenoler, især epigallocatechin gallate, flygtige olier og garvesyre. Te er rig på polyfenoler, hvilket gør det til en potent antioxidant. Mens energi og sunde fordele ved grøn te er blevet almindeligt anerkendt i tusinder af år, har videnskaben kun for relativ nylig begyndt at forklare de virkningsmåder polyfenoler, bestanddelene i grøn te, at give sin store antioxidant egenskaber.

Det videnskabelige samfund er så begejstrede for grøn te’s sundhedsfremmende egenskaber, at det ønskede FDA godkendelse for en påstand om kræftrisikobegrænsningen. Selv om det ikke i første omgang opfyldte alle videnskabelige krav.

I mellemtiden er antioxidantaktivitet af grøn te blevet godt modtaget og forskere for yderligere at belyse sine aktioner og programmer, herunder for kredsløbssygdomme og hjertekarsundhed samt vægt forvaltning. Grøn te er blevet undersøgt for dets mulige rolle i forebyggelse af koronar (kredsløbs) sygdomme, forskellige former for kræft og en
lang række andre lidelser.

Nogle af de samme mekanismer er ansvarlige for disse fremragende egenskaber også at, grøn te effektiv med henblik på vægttab forvaltning. Mens de komplette fænomener er ikke blevet klarlagt, centrale fysiologiske mekanismer er blevet identificeret. Nylige animalske forskning viser, at polyfenoler i grøn te, som omfatter epigallocatechingallate (EGCG) og andre catechins, øger insulin følsomhed og derved reducere blodglukose. Dette er snævert forbundet med et observeret fald i fedt deposition i fedtvæv.

Menneskelige studier er begyndt at vise en rolle i reduktion af kropsfedt og andre anekdotisk og empirisk dokumentation bekræfter disse aktiviteter i menneskelige bestræbelser på vægtkontrol. Grøn te er blevet undersøgt for dets mulige rolle i forebyggelse af koronar (kredsløbs) sygdomme, forskellige former for kræft og en lang række andre lidelser. Nogle af de samme mekanismer er ansvarlige for disse fremragende egenskaber også at, grøn te effektiv med henblik på vægttab forvaltning.
Mens de komplette fænomener ikke er blevet klarlagt, er centrale fysiologiske mekanismer blevet identificeret. Nylige animalske forskning viser, at polyfenoler i grøn te, som omfatter epigallocatechingallate (EGCG) og andre catechins, øger insulin følsomhed og derved reducere blodglucose. Dette er snævert forbundet med en observeret fald i fedt deposition i fedtvæv.

Menneskelige studier er begyndt at vise en rolle i reduktion af kropsfedt og andre anekdotisk og empirisk dokumentationbekræfter disse aktiviteter i menneskelige vægtkontrol bestræbelser. Ved kredsløbssygdomme er den vigtigste kanal for forbrænding og fjernelse af fedt (EGCG). For at fremme sundheden i blodkarrene under vægttab indsats en tid, hvor fedt vil blive transporteret i større mængder (til fjernelse af fedtstoffer fra lageret væv) det er fornuftigt at beskytte ogfremme sundheden for dette vitale system med antioxidanter.

Oxidativt stress kan påvirke funktionen af hele kredsløbssygdomme, glucose / glykogen transport mekanismer og kroppens evne til at udnytte oplagret fedt. God antioxidant ernæringsmæssige status har vist sig at øge glukosemetabolismen. Metabolisme af dette væsentlige næringsstoffer er nøglen til forebyggelse af fedt deposition, fordi når glukosemetabolismen er lav, vil overskydende kulhydrater bliver omdannet til fedt for opbevaring. Grøn te er anerkendt for at reducere oxidativt stress på forskellige måder. Grøn te har et naturligt indehold af catechin, epigallokatechingalate (EGCG) m.m. Stærk antioxidant. Beskyttende på prostata, kredsløb. Øger stofskiftet.

Superfrugter:
Granatæble, Açai, Goji, Tranebær, Blåbær. Plante Pigmenter:
De flavonoider der er en stor gruppe af phenolforbindelser, er vidt udbredt i planter. Mest flavonoider er koncentreret i huden, skræl og ydre lag af frugter og grøntsager og super frugt. Rød, blå og lilla frugter er kendt for at være rig i antioxidant forbindelser kendt som anthocyanfarvning. Disse er ekstremt kraftige antioxidanter og tilbyde beskyttelse mod friradikal skader. I planter, yder flavonoider beskyttelse mod miljømæssige stress forurening vind og vejr. Antioxidanter neutraliserer frie radikaler. Når et emne nævnes som

værende et antioxidant, så betyder det at det kan neutralisere frie radikaler. Når der så nævnes at et emne er et meget stærkt antioxidant, så er det fordi, det er i stand til at neutralisere mange frie radikaler. En høj antioxidant kapacitet

ORAC:
Oxigen Radikal Absorbans Kapacitet (ORAC) er en metode til måling af antioxidant kapacitet af forskellige fødevarer. Den blev udviklet af forskere på Institut for Ageing i National Instituts of Health (NIH) i Bethesda, Maryland. En bred vifte af fødevarer er blevet testet ved hjælp af denne metode, men visse krydderier, bær og bælgfrugter blev bedømt,
som meget højt, altså mest af antioxidante. Korrelationen mellem høj antioxidant kapacitet af frugter og grøntsager, og den positive virkning af kost, menes at spille en vigtig rolle i den friradikal teori omkring aldring.

Antioxidanter neutraliserer frie radikaler. Indtil udviklingen af ORAC, prøvning blev som regel begrænset til fastsættelse af niveauet for et eller to specifikke fytokemikalier plantekemikalier eller plantenæringsstoffer. Disse tidligere procedurer var vanskeligt og forvirrende på grund af den brede vifte af fytokemikalier tilstedeværelse på meget forskellige niveauer.

Den ORAC test, giver videnskabsfolk evnen til, at på en pålidelig måde at kvantificere eventuelle kompliceret blanding af antioxidanter til en relativ målestok for alt antioxidant styrker.
– Måles både for fødevarer, tilskud og blod
– En anden forkortelse, er: FRAP Free Radical Absorption Potential

Antioxidantkapacitet målt i ORAC på forskellige emner:
ORAC Oxygen
Radical Absorbance Capacity ved forskellige tiltag, eks.:
• ORAC ved 6 stk. frugt/grønt om dagen ca. 1.200
• ORAC af almindelig multivitamin < 100
• ORAC ved 100 gr. mørk chokolade > 3.000
• ORAC ved 1 kop grøn te/Rooibus te > 1.200
• Anbefalet >5000/dag.
• Antioxidantkapacitet ved bedre tiltag:
• ORAC Oxygen

Radical Absorbance Capacity:
• ORAC ved 10 stk. frugt/grønt om dagen ca. 2.000
• ORAC af stærk multivitamin ca. 400
• ORAC ved 35 gr. mørk chokolade 1.000
• ORAC ved 3 kop grøn te/Rooibuste
> 3.600
• Resultat: 7.000/dag Anbefalet
>5000/dag

Granatæbler (Punica granatum)
Granatæbler saft nyder enorm popularitet, de vidtrækkende fordele af denne frugt er underbygget af forskning og mere almindeligt kendt. Granatæble virker alment styrkende, er godt for blodcirkulationen og hjertet. Forskningsundersøgelser har fundet sundhedsstøttende virkninger af granatæble på lipid (fedtstof) balance,
celleproliferation (normal celledeling), lipid peroxidation (fedtoxidation), og blokering af interleukin1b (IL1b) (antiinflammatorisk).

Granatæble frugt kerner indeholder naturligt triterpenoid ursolic syre, ellaginsyre samt antioxidante polyfenoler, herunder chlorogenic syre og anthocyanfarvning cyanidin3glucoside og delphinidin3glucoside (alle antioxidante stoffer).

Frø i frugten har vist sig at være rig på isoflavones, at tilbyde en potentiel phytoestrogenic virkning (Hormonel virkning bl.a. på overgangsalder og hedeture). Hos mænd modvirker det aldring og erektile dysfunktioner og prostatabesvær.

Açai (Euterpe oleracea)
Açai frugten fra Brasilien er bemærkelsesværdigt rigt på en meget bred vifte af makronæringsstoffer, mikronæringsstoffer og sporstoffer.

Açai har en bred vifte af essentielle aminosyrer, kulhydrater, fedtsyrer og et supplement af vitaminer og mineraler. Açai er rigt på anthocyanfarvning, der er kendt for deres gavnlige
virkninger på øjne, blodkar, bindevæv og nervesystem. Faktisk indeholder açai mere antioxidantrige anthocyanfarvning end tranebær, rødvin og druer. (Açai’s ORAC værdi er mere end 6.000). I modsætning til de fleste safter, kommer de fleste af açai´s kalorier !ikke fra sukker, men fra sunde omega6 og omega9 fedtstoffer.

Açai indeholder også store mængder af fiber, kalium, jern, vitamin C og E og andre næringsstoffer. Açai støtter kroppens evne til at:
• Modulere immunsystemer
• Modvirker inflammation.
• Stærk antioxidant antiageing
• Øger restitutionsprocessen hos syge.
• Generelt styrkende.
• Betragtes som et vitalitets og virilitets styrkende bær
• Bedre afgiftning og fordøjelse.
• Højt fiberindhold.
• Forbedrer hudens udseende.
• Forbedret hjerte sundhed.
• Bedre søvn.
• Reduktion af kolesterol niveauer.

Goji (Lycium barbarum)
Goji er en af de traditionelle orientalske mediciner.
Goji bær, der er fundet i Kina og Tibet, har betydelige talrige sundhedsstøttende egenskaber.
Det er blevet rapporteret at reducerer blodsukkerniveauer.

En 2004 undersøgelse har fundet at friradikal beskyttelses aktivitet såvel som evnen til at hæmme den frie radikal dannelse. De fleste forskerne henviser til de kraftige antioxidanter i goji og dets egenskaber som den mest sandsynlige årsag til at goji støtter og er godt for hjerte/kar og nervesystemets helse. Blandt de vigtigste antioxidanter egenskaber i goji, er betacaroten, cryptoxanthin, zeaxanthin og scopoletin.

Anden forskning har konstateret, at polysaccharider i Goji kan tjene som en immun modulator. Goji indeholder naturligt de frie aminosyrer alanin, aspartsyre,taurin, prolin, serin, arginin og glutaminsyre.

Goji anvendes til:
• Øget livskraft/sexualfunktion.
• Generelt styrkende, energigivende og immuniserende.
• Højt indhold af naturlige carotonoider

Tranebær /Cranberry (Vaccinium macrocarpum)
Indeholder mange antioxidante stoffer, som andre mørke bær. Bortset fra at være en glimrende kilde til vitamin C, har tranebær nogle mindre kendte, men alligevel vigtige egenskaber. Forskere, så langt tilbage som i 1840′erne opdagede, at spiser man tranebær, nedsættes tendensen til at udvikle urinvejsinfektioner.

Man troede, at tranebær’s virkninger var et resultat af øget urin surhedsgrad, der dræbte bakterier. Nyere forskning har vist, at tranebær ikke giver lavere pH i urinen nok til at have virkning på smitsomme bakterier. Tranebær indeholder substanser som hindrer bakterier i at fæstne sig til blærevægen og vokse. Resultatet er at E.colibakterierne, som hyppigst er
årsagen til nedre urinvejsinfektioner, bliver skyllet ud sammen med urinen før de får gjort nogen skade. Endnu en undersøgelse offentliggjort for nylig i Journal of American Medical Association har vist, at tranebær tilskud reducerer urinvejsinfektioner ved at blande sig med muligheden for at bakterier vil kunne klæbe til vægge af urinveje, i stedet for at kunne
holde fast i urinvejenes vægge, hvor smitsomme bakterier kan danne kolonier, bliver de er simpelthen skylles ud med urinen.

Blåbær (Vaccinium corymbosum)
Blåbær har 2530 typer anthocyanfarvning, som stærkt absorberbar og viser høj biologisk aktivitet. Blåbær er opført ved Agricultural Research Service, som har de højeste koncentrationer af specifikke antioxidant bestanddele, herunder chlorogenic syre, 4hydroxycinnamic syre, cyanin og Isoeugenol.

Speak Your Mind

*